Över en miljon människor i Sverige sätter regelbundet in en prilla i munnen. Även om vi är långt ifrån rekordåren 1917, så har vi idag en hel rad olika märken, smaker och styrkor att välja bland för att raffinera och nischa vårt snusande. Vi läser en bok om snus, som sätter denna tobaksprodukt på sin kulturhistoriska spets.
Det räcker med att besöka nätbutiken snusers.se för att inse att snus idag är mer än bara en bakad prilla med Rapé. Det finns med andra ord en hel rad olika märken, smaker och till och med färger på snus idag som man inte hade kunnat drömma om när svenskarnas snusande peakade som bäst år 1917. I boken ”Snus! : historia, märken, tillverkning & konsten att snusa” av Mats Jonson får vi lära oss om alla de nämnda aspekterna av denna, tillsynes anspråkslösa tobaksvariant.
Inte bara svenskarna som snusar
Snus är förbjudet att sälja i Finland. Därför är snussmugglingen i grannlandet mycket vanligt. Man räknar med att 20 % av alla finska 18-åriga killar snusar – smugglingen omsätter därmed miljonbelopp via färjor från Sverige. Ofta är det ishockeyspelare som står för snusandets ”marknadsföring”, och Finland har inlett en stor offensiv mot all tobaksanvändning. Helsingforsbladet konstaterar också att reseinförseln till Finland förvisso minskat med åren, men att införseln eller den olaga smugglingen har ökat med 23 %.
13 % av alla vuxna i Sverige snusar, beräknar CAN (varav 25 % utgörs av kvinnor). Vad beror egentligen dessa höga siffror på? Jämfört med resten av världen är Skandinavien – med Sverige i spetsen, världens viktigaste snusnation. Allt fler prövar sig genom det rika utbudet av välsmakande snussorter, och nu erbjuder företagen även helt nikotinfria varianter. Det finns både stora och små mikropproducenter, och det går bara att konstatera att kulturen är högst levande – ja, växande till och med. Rekommenderar läsning blir därför Mats Jonsons bok om detta speciella fenomen, dess ursprung och historia.